3. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 3. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
SimCity
Strategiczne 5 marca 2013
Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii.
Twierdza
Strategiczne 18 października 2001
Osadzona w realiach średniowiecznej Europy strategia stanowiąca oryginalne połączenie symulatora rozbudowy zamku z grą ekonomiczną, polegającą na zarządzaniu osadą. Gracz wciela się w jednego ze średniowiecznych możnowładców, którego zadaniem jest przekształcenie niewielkiej osady w potężną i dobrze ufortyfikowaną twierdzę, a następnie obrona jej przed atakami najeźdźców.
Homeworld Remastered Collection
Strategiczne 25 lutego 2015
Zremasterowana edycja innowacyjnej kosmicznej strategii czasu rzeczywistego, opracowanej w 1999 roku przez studio Relic Entertainment. Trudu odświeżenia kultowego tytułu podjęła się ekipa Gearbox Software, znana głównie za sprawą serii Brothers in Arms i Borderlands. W grze śledzimy losy zapomnianej rasy Kushan, która dawno temu padła ofiarą obcej cywilizacji i została niemal całkowicie wyniszczona przez wroga.
Sid Meier's Civilization V
Strategiczne 21 września 2010
Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive. Zgodnie ze schematem serii, gracze ponownie mają okazję wcielić się w role przywódców i pokierować rozwojem wybranych nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat. Mechanika rozgrywki nie ulegała radykalnym modyfikacjom, a wprowadzone nowe rozwiązania (np.
Call to Arms - Gates of Hell: Ostfront
Strategiczne 11 czerwca 2021
Dodatek do gry Call to Arms w konwencji taktycznego RTS-a w realiach II wojny światowej, stanowiący rozwinięcie rozwiązań znanych z cyklu Men of War. Gates of Hell oferuje szerokie spojrzenie na okres wojny, pozwalając rozegrać potyczki z różnych lat i frontów.
Men of War
Strategiczne 7 grudnia 2007
Strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez ukraiński zespół Best Way i niemieckie studio Digitalmindsoft. Akcja tej produkcji została osadzona w czasach II wojny światowej, a jej filar stanowią trzy fabularne kampanie, podczas których możemy walczyć zarówno po stronie Niemców, jak i sił alianckich oraz Sowietów. Opowiedziana w grze historia koncentruje się natomiast na dwóch radzieckich studentach, którzy dołączają do armii i stają się dla siebie towarzyszami broni.
Infection Free Zone
Strategiczne 11 kwietnia 2024
Survivalowy city builder z Polski, osadzony w świecie opanowanym przez ludzi zmienionych pod wpływem wirusa w agresywne istoty. Infection Free Zone pozwala na zabawę na mapie dowolnego miasta z całego globu; szczegółowe dane na jego temat pobierane są z serwisu OpenStreetMap.
Total War: Medieval II
Strategiczne 10 listopada 2006
Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową.
Robin Hood: Legenda Sherwood
Strategiczne 12 listopada 2002
Kolejna taktyczna strategia twórców Desperados, studia Spellbound Interactive. Fabuła gry Robin Hood: Legenda Sherwood przenosi nas w realia średniowiecznej Anglii i koncentruje się na losach najsłynniejszego rozbójnika wszech czasów oraz jego walce, toczonej w imię honoru i sprawiedliwości z lokalnymi władzami.
Total War: Attila
Strategiczne 17 lutego 2015
Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e., a my śledzimy losy chylącego się ku upadkowi Cesarstwa Rzymskiego, pochłoniętego walką z barbarzyńskimi plemionami Hunów i Wizygotów.
Might & Magic: Heroes VI
Strategiczne 13 października 2011
Szósta pełnoprawna odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej przez legendarne New World Computing w 1995 roku. Celem odświeżenia serii, produkcję tytułu powierzono zupełnie nowej ekipie studia Black Hole Games, mającej na swoim koncie cenione RTS-y Armies of Exigo i Warhammer: Mark of Chaos. Akcja gry toczy się 400 lat przed wydarzeniami ukazanymi w poprzedniczce i koncentruje na spisku Aniołów, mającym na celu rozniecenie na nowo zapomnianej wojny.
Faraon
Strategiczne 30 października 1999
Kultowa strategia ekonomiczna stworzona przez studio Impressions Games i wydana przez firmę Sierra Entertainment. Faraon rozgrywa się w dolinie Nilu na przestrzeni kilkunastu stuleci p.n.e. – od epoki wielkich piramid, po czasy Nowego Państwa. Jako faraon, władca Egiptu, gracz musi przekształcić lokalne wioski w potężne metropolie oraz zaspokajać potrzeby swoich poddanych, a także wynieść swój naród ponad inne.
Crown Wars: The Black Prince
Strategiczne 23 maja 2024
Taktyczna strategia turowa z elementami RPG osadzona w czasach wojny stuletniej. W Crown Wars: The Black Prince wcielamy się w bohatera, który szukając chwały, miesza się w intrygę znacznie większego kalibru, przez co będzie musiał zmierzyć się z tajemniczym, mrocznym kultem.
Commandos: Origins
Strategiczne 2024
Czwarta (pomijając spin-offy i remastery) główna część kultowej serii strategii taktycznych. W Commandos: Origins bierzemy udział w początkach działalności grupy tytułowych komandosów, którzy krzyżują plany Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej.
Age of Empires III
Strategiczne 18 października 2005
Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku.
Age of History II
Strategiczne 21 listopada 2018
Druga odsłona cyklu strategii turowych rozwijanego przez polskiego dewelopera – Łukasza Jakowskiego. W Age of History II (znanym wcześniej jako Age of Civilizations II) gracze przejmują kontrolę nad jedną z tytułowych cywilizacji, którą prowadzą do dominacji nad światem.
Banished
Strategiczne 18 lutego 2014
Banished to strategia ekonomiczna z elementami RTS. Gra jest debiutanckim dziełem Luke'a Hodorowicza, założyciela niezależnego studia Shining Rock Software LLC. Gracze mają okazję stanąć na czele niewielkiej grupy ludzi, którzy wypędzeni ze swojego kraju próbują osiedlić się w nowym miejscu i zbudować podwaliny potężnego królestwa. Zadanie to wymaga w pierwszej kolejności zapewnienia warunków niezbędnych do przetrwania małej społeczności, a następnie systematycznego kierowania jej rozwojem.
Cities: Skylines
Strategiczne 10 marca 2015
Należąca do gatunku city builderów strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada fińskie studio Colossal Order. Gra Cities: Skylines jest swoistą odpowiedzią na kultowe SimCity studia Maxis i pozwala zbudować od podstaw prężnie funkcjonujące wirtualne miasto. Rozgrywka toczy się na mapach o wielkości 36 km kwadratowych, na których, wznosząc kolejne budynki i łącząc je siecią dróg, tworzymy swoją własną wymarzoną metropolię i troszczymy się o dobro jej mieszkańców.
Kozacy 3
Strategiczne 20 września 2016
Trzecia odsłona cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzonych w historycznych realiach XVII i XVIII wieku. Tytuł został stworzony przez reaktywowane ukraińskie studio GSC Game World, znane m.in. z takich gier jak S.T.A.L.K.E.R. czy American Conquest. Pod względem fabuły tytuł stanowi w znacznej mierze remake pierwszej części serii, wydanej pierwotnie w 2000 roku.
Homeworld: Deserts of Kharak
Strategiczne 20 stycznia 2016
Kolejna odsłona cyklu kosmicznych strategii czasu rzeczywistego, opracowana przez debiutujące studio Blackbird Interactive, złożone w dużej części z oryginalnych twórców serii. Pod względem fabularnym Homeworld: Desert of Kharak stanowi prequel pierwszego Homeworlda, a akcja gry toczy się na tytułowej planecie, będącej areną permanentnej wojny o zasoby, toczonej przez zamieszkujące ją frakcje.
RimWorld
Strategiczne 17 października 2018
Osadzona w realiach science-fiction gra strategiczna, w której zajmujemy się zarządzaniem pozaziemską kolonią. Za jej powstanie odpowiada debiutujące niezależne studio Ludeon, założone przez byłego członka Irrational Games, pracującego m.in. przy serii BioShock. Akcja gry toczy się w przyszłości, w której ludzkość skolonizowała szereg obcych systemów, lecz oddalone od siebie kolonie są z reguły zdane wyłącznie na własne siły.
Homeworld 2
Strategiczne 16 września 2003
Kontynuacja przełomowej gry studia Relic Entertainment z 1999 roku, która przeniosła popularny gatunek strategii czasu rzeczywistego w trzeci wymiar. Akcja Homeworld 2 rozgrywa się 100 lat po wydarzeniach, znanych z jedynki i opisuje desperacką walkę rdzennych mieszkańców planety Hiigary z rasą wojowników Vaygr, która wiele wieków temu doprowadziła do wygnania ich w nieznane rejony kosmosu.
Twierdza: Krzyżowiec II
Strategiczne 23 września 2014
Osadzona w realiach średniowiecza strategia czasu rzeczywistego (RTS) stanowiąca kontynuację hitu z 2002 roku. W Stronghold: Crusader II gracze ponownie mają okazję wcielić się w role dowódców wojsk walczących na Bliskim Wschodzie w okresie krucjat krzyżowych.
Commandos: Za linią wroga
Strategiczne 30 czerwca 1998
Opracowana przez hiszpańskie Pyro Studios taktyczna strategia czasu rzeczywistego w realiach II wojny światowej. W grze Commandos: Za linią wroga przejmujemy kontrolę nad grupą tytułowych żołnierzy, wykonujących szereg działań dywersyjnych na tyłach przeciwnika. Do dyspozycji graczy oddano 26 misji o zróżnicowanym charakterze i poziomie trudności.