Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Original War Publicystyka

Publicystyka 8 maja 2024, 16:17

Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.

Kroniki Myrtany zachwyciły fanów Gothica w naszym kraju. Polska scena moderska może jednak pochwalić się innymi niebagatelnymi osiągnięciami. Jednym z nich jest Sand of Siberia, gigantyczna modyfikacja do ukochanego przez naszych graczy Original War. To dodatek, który wprowadza szereg usprawnień do już istniejących misji, dorzuca tryb skirmish i kilkanaście map (wcześniej misje poza kampanią można było rozgrywać tylko w multiplayerze) oraz całą nową kampanię dla stronnictwa, które wcześniej tylko przewijało się przez fabułę.

Od razu zainteresowani? Nie wiem, czy w chwili, gdy to przeczytacie, mod w wersji 1.6 będzie już dostępny. Kiedy jednak autor wrzuci go na serwer, będzie go można pobrać stąd. W przypadku wersji steamowej zapewne pomoże Wam opcja Warsztat, zaś starszą wersję możecie znaleźć na naszym serwerze.

Zawartości jest tu tyle, że wystarczyłoby na klasyczny, wielki expansion set, wart niemal tyle, ile cała gra. W skali Original War to osiągnięcie na miarę Cyberpunka 2077: Phantom Liberty albo Diablo 2: Lord of Destruction. Mimo kilku mankamentów to imponujące dokonanie. I bardzo sprawnie wykonana gra. To coś więcej niż przygotowanie misji do prostego RTS-a i dbanie o balans. To ogrom pracy o podobnej skali złożoności co w StarCrafcie 2, tyle że przy jakimś promilu tego poklasku.

Za moda odpowiada Michał „Serpent” Furtak oraz kilku współpracowników i aktorów. Sand of Siberia tworzyli od lat, po godzinach i za środki od fanów. Na potrzeby tego tekstu przetestowałem zmodyfikowane misje i nową kampanię, porozmawialiśmy też z Serpentem, którego wypowiedzi znajdziecie poniżej. Serpent zdradzi Wam co nieco z kulis powstawania moda, ja zaś powiem, jak się w to wszystko gra.

TEKST PREMIUM

Treści premium mogą powstawać głównie dzięki wsparciu Was, czytelników. Prace nad takimi materiałami wymagają więcej czasu i wysiłku, więc jeśli chcecie czytać podobnego rodzaju content oraz wspierać jakościowe dziennikarstwo, to zachęcamy do kupna abonamentu.

Kup Abonament Premium Gry-Online.pl

Więcej tekstów, których powstanie było możliwe dzięki Waszemu wsparciu, znajdziecie tutaj.

Szybkie przypomnienie – Original War to stworzony przez Altar Interactive RTS z elementami RPG. Grę wypuszczono w 2001 roku. Nie odniosła wielkiego sukcesu na Zachodzie, ale w Polsce i Czechach obrosła kultem. Gracz prowadzi w niej do boju Amerykanów i Rosjan, którzy cofnęli się 2 miliony lat w przeszłość, by walczyć o nowo odkryty minerał – syberyt. Surowiec ten może zapewnić niezmierzone pokłady energii temu, kto będzie kontrolował złoża.

Grę wyróżnia klimat oraz wiele nietuzinkowych dla tego gatunku mechanik, w tym zarządzanie jednostkami. Żołnierze są tu indywidualnymi osobami jak w drużynie z RPG. Mają zestaw statystyk, a nawet specjalne zdolności zależne od wykonywanego zawodu (mechanik, żołnierz, naukowiec/lekarz, inżynier). Raz zabici – giną na wieki wieków amen, co więcej posiadają osobowość i nastawienie do głównych bohaterów. I nie wahają się komentować poczynań dowódców oraz naszych. Są też potrzebni do obsługi bazy (warsztatów, laboratoriów, koszar itp.). Grając, mogliśmy przywiązać się naszych oddziałów – jak w Jagged Alliance. W dodatku kampania była rozbudowana, obfitując w zróżnicowane cele, a także wybory duże i małe.

Original War: Sand of Siberia, SoSteam, 2024, oryg. Altar Interactive, 2001.

Jak hartował się piach

Bardzo możliwe, że gdy czytacie te słowa, Sand of Siberia dostępne jest już w wersji 1.6. Ewentualnie zostanie udostępnione w niedługim czasie. Mod ten powstawał latami. Wziął się – tak jak wiele innych dzieł – z poczucia niedosytu. Serpentowi zwyczajnie brakowało modyfikacji i kampanii na należytym poziomie.

Co było pierwszym impulsem do stworzenia SoS?

Brak porządnej modyfikacji. Gdy w 2007 roku w końcu doczekałem się dostępu do internetu, zadziwił mnie fakt, iż community tej gry jest tak liczne. Niestety, jakość tworzonych wówczas modów była dość mizerna. Postanowiłem wziąć sprawy we własne ręce i nauczyć się modować.

Original War nie jest jednak najłatwiejszą do modyfikowania grą. Posiada wiele mikromechanik, które ubarwiają rozgrywkę, ale ich pilnowanie może przyprawić o przedwczesną siwiznę. Dodatkowe problemy sprawia fakt, że technicznie to nigdy nie była najbardziej dopracowana gra świata.

Jakie były największe wyzwania związane z tworzeniem SoS?

Gra jest dość złożona, jeśli chodzi o proces jej modyfikacji. Jednakże największym wyzwaniem do dziś pozostaje wypalenie. Grzebiąc przy jednej grze od ponad 15 lat, człowiek czasami ma dosyć. Fakt, iż projekt rozrósł się do takich rozmiarów, też nie pomaga. Drugim największym wyzwaniem jest zarządzanie takim projektem – zespół znacznie się powiększył i coraz więcej czasu trzeba było przeznaczać na komunikację z ekipą niż na faktyczną pracę.

O dodatkowych trudach związanych z tworzeniem tej modyfikacji dowiedziałem się też przy okazji pytania o to, co Serpent planuje po wypuszczeniu SoS 1.6.

Co po SoS 1.6? Przy takiej znajomości silnika, fabuły, świata nie kusiło Cię skrzyknięcie drużyny do stworzenia choćby minimalistycznej kontynuacji OW, np. od linii fabularnej Przymierza? Na oficjalny sequel raczej nie ma co liczyć.

Zostało jeszcze 70% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

Original War

Original War

Tzar i Original War to nie jedyne zapomniane strategie sprzed lat
Tzar i Original War to nie jedyne zapomniane strategie sprzed lat

Dziś porozmawiamy o zasłużonych grach strategicznych, które nawet jeśli nie były doskonałe, to swego czasu robiły furorę. Gry takie jak Tzar, Myth 2, czy seria Warlords warto przypomnieć nawet tym z nas, którzy spędzili przy nich długie godziny.

Wspominamy Original War – czeską grę, która wychowała całe pokolenie graczy
Wspominamy Original War – czeską grę, która wychowała całe pokolenie graczy

Nie było nas wielu. Nie tylu, ilu wychował StarCraft. Ale wpływ Original War na nasze podejście do gier jest niezaprzeczalny. Wspomnijmy o nim teraz, gdy zbliżają się osiemnaste urodziny kultowego RTS-a.