UWAGA: TEKST ZAWIERA SPOILERY DO GRY BALDUR’S GATE 3
Do największych plot twistów fabularnych w Baldur’s Gate 3 zdecydowanie możemy zaliczyć tożsamość naszego sennego towarzysza. Strażnik, zwany tak naprawdę Cesarzem, jest zbuntowanym i w pełni świadomym Illithidem, który ratuje protagonistę przed ceremorfozą – w zamian oczekuje pomocy w uwolnieniu się ze swoich kajdan.
W zależności od tego jak pociągniemy wątek, Cesarz może okazać się naszym największym sprzymierzeńcem bądź zaciekłym wrogiem. Dlatego podobnie jak w przypadku każdej innej ważnej postaci, początkowe plany Larian Studios nieco różniły się od efektu końcowego.
Więź głębsza niż to, co dostaliśmy
Za tę poniekąd detektywistyczną sprawę zabrał się jeden z użytkowników redditowego forum, który zebrał wszystkie informacje na temat wyciętej zawartości dotyczącej Cesarza. Efektem tego jest obszerna analiza tego, co mogliśmy dostać w Baldurze – i nad czym w szczególności ubolewają fani mackowatego przyjaciela.
Nikogo nie zdziwi fakt, że największe zmiany dotyczyły relacji Cesarza z głównym bohaterem. Ostateczna wersja gry pozwala na krótkotrwały romans z sennym przyjacielem, owocujący jedną (i to dość specyficzną) cutscenką. Zgodnie z plikami gry, Larian szykowało jeszcze jedną intymną chwilę, która nie została wykorzystana.
Choć z drugiej strony, oszczędzamy w ten sposób traumatycznych (wymazanych) wspomnień pozostałym członkom obozu.
Podobnie ma się kwestia obecności Cesarza na przyjęciu w epilogu. Sojusznik znika po zakończeniu głównego wątku fabularnego, pozostawiając po sobie zaledwie listy różniące się w zależności od obranej ścieżki. Tutaj ponownie w grę wchodzą pliki gry, zgodnie z którymi Illithid miał być obecny na imprezie, ale skrywając się w krzakach.
Całość miała obfitować przy tym w dodatkowe flashbacki oraz większy nacisk na rozwój relacji między Tav/Mroczną Żądzą a Cesarzem. Jak zauważa autor wpisu, w plikach gry możemy znaleźć trzy możliwe ścieżki zmiennych: Desire Track (odnoszące się do romansu), Reason Track (neutralne i ograniczone do wspólnych interesów) oraz Fear Track (w którym sprzeciwiamy się planom Strażnika).
Z bliżej nieokreślonego powodu rozbudowane zmienne nie zostały wprowadzone do finalnej wersji Baldura, co widać poniekąd w słabej reaktywności otoczenia. Decyzje związane z Cesarzem niekoniecznie mają swoje konsekwencje w relacjach z pozostałymi członkami drużyny – idealnym przykładem jest tutaj romansowa scenka, którą komentują jedynie Rafael i Orfeusz.
Zmiany Cesarza oznaczają zmiany fabularne
Potencjał romansowy bądź przyjacielski Strażnika nie jest tutaj jednak jedyną rzeczą, na którą deweloperzy wpłynęli pod koniec prac. Znacznie zmieniono także historię jego i księżnej Stelmane, która według oficjalnej wersji od dłuższego czasu nie żyje. W oryginalnym zarysie fabuły arystokratka miała być uprowadzona przez Kult Absolutu – przy czym rolę tę otrzymał ostatecznie ojciec Wylla.
Wiele rzeczy wskazuje przy tym na to, że Cesarz został ukształtowany jako ważna postać na stosunkowo późnym etapie prac. Świadczą o tym między innymi jego oryginalny projekt (niezbyt różniący się od innych Łupieżców Umysłu napotkanych w grze) oraz fakt, że aktor głosowy został wybrany na zaledwie osiem miesięcy przed premierą.
Larian Studios potwierdziło w wywiadach, że Cesarz od zawsze był uwzględniony w scenariuszu. Jego specyficzna rola wymagała przy tym ogromnych pokładów prac, co mogło przyczynić się do tak późnego rozwoju.
[Cesarz był] istotną częścią fabuły od samego początku. Zawsze miał być plot twistem, po prostu na początku mieliśmy problemy… Chwilę nam zajęła decyzja, jaki ma mieć głos. Początkowo [gracz mógł] wyczuć sposób, w jaki jest manipulowany. Usunęliśmy ten fragment, ponieważ nie działał.
- Swen Vincke
Niezależnie od tego jak wiele zawartości wycięto bądź całkowicie przekształcono, Cesarz to w dalszym ciągu godny zapamiętania towarzysz, który przejdzie do historii gier jako jedno z największych zaskoczeń.
Więcej na temat: cRPG Baldur's Gate 3
Porzucone gigantyczne kasyno z Cyberpunka 2077 może wkrótce stać się dostępne dla graczy. Wszystko dzięki jednej osobie
Jak sprawić, by wyłączona z gry lokacja znów do niej trafiła? Zbudować ją samemu. Taką decyzję podjął jeden youtuberów i na własną rękę ulepsza Cyberpunka 2077.
Porzucone gigantyczne kasyno z Cyberpunka 2077 może wkrótce stać się dostępne dla graczy. Wszystko dzięki jednej osobieScenarzysta Baldur's Gate 3 zdradził, że było blisko, byśmy odwiedzili w grze startową lokację z „jedynki”
W wywiadzie dla serwisu Rock Paper Shotgun Adam Smith i Swen Vincke ze studia Larian zdradzili, że w Baldur's Gate 3 omal nie pojawiło się Candlekeep, czyli lokacja startowa z pierwszej odsłony cyklu. Dlaczego z niej zrezygnowano?
Scenarzysta Baldur's Gate 3 zdradził, że było blisko, byśmy odwiedzili w grze startową lokację z „jedynki”Data minerka odkopała niewykorzystane dialogi z Baldur's Gate 3. Teraz możemy zobaczyć konflikt między dwójką ważnych towarzyszy
Relacje między naszymi przyjaciółmi z obozu mogły być jeszcze bardziej zawiłe niż w ostatecznej wersji gry. Nawet po licznych patchach.
Data minerka odkopała niewykorzystane dialogi z Baldur's Gate 3. Teraz możemy zobaczyć konflikt między dwójką ważnych towarzyszy